نوشته شده توسط : حامد سیفی

 

حاجيان/ اين ادعا که برترين ابزار در دنياي امروز، رسانه ها هستند يک ادعاي واهي نيست، بلکه واقعيتي انکار ناپذيراست که در شرايط امروز کشورهاي غربي به درستي ميزان اثربخشي آن را شناخته اند و از اين قدرت نرم براي پيشبرد اهداف خود بهره برداري زيادي کرده اند.

امروز به وضوح مي توان ديد که کشورهاي غربي با قدرت رسانه اي خود اسلام و کشورهاي اسلامي را هدف خود قرار داده اند و اين وضعيت رسالت سنگيني را بر دوش رسانه هاي کشورهاي اسلامي قرار مي دهد. اين که در حال حاضر رسانه هاي کشورهاي اسلامي براي مقابله با سلطه رسانه اي غرب چه وظيفه اي دارند موضوع صحبت ما با چند تن از فعالان رسانه هاي خارجي حاضر در نمايشگاه هفدهم مطبوعات است.با حفيظ الله رجبي خبرنگار بخش انگليسي صداي افغان، در هفدهمين نمايشگاه مطبوعات به گفتگو نشستيم. او ديدگاه خود را در مورد سلطه رسانه هاي غرب و اهميت اتحاد رسانه اي در کشورهاي اسلامي اين گونه عنوان مي کند: «امروز در شرايطي به سر مي بريم که رسانه هاي غربي نبض اخباررا دراختياردارند ومتاسفانه ازآن سوي کره خاکي دين و زندگي ما راهدف گرفته اند. بنابراين نفاق بين کشورهاي اسلامي و بي توجهي به عقلانيت رسانه اي غرب يقيناهمه چيز مارا زير سوال مي برد.

اين خبرنگار افغان با تاکيد بر اين که رسانه هاي کشورهاي اسلامي بايد از نظر امکانات و تجهيزات به علم روز مجهز شوند، تصريح مي کند: امروز عرصه جنگ نرم است و در اين عرصه دنياي اسلام هدف قرار گرفته و اين يک چالش بزرگ براي ما محسوب مي شود.

چهره هايي که امروز رسانه هاي وابسته غربي از ايران، افغانستان، سوريه و لبنان و ديگر کشورهاي اسلامي براي دنيا به تصوير مي کشند يک چهره کاملا منفي است و براي خروج از اين وضعيت، رسانه هاي کشورهاي اسلامي رسالت سنگيني را برعهده دارند.

به عقيده وي يکي از تاکتيکهاي غرب اختلاف افکني است به طوري که امروزغربي ها با تفرقه افکني دربين کشورهاي اسلامي مناقشاتي را ايجاد مي کنند و به نفع خود از آن بهره برداري مي کنند.اين روزنامه نگار افغان با اشاره به مسئله فلسطين مي گويد: متاسفانه انحراف سياست مداران برخي کشورهاي اسلامي باعث شده است که آن ها حتي در برابر نسل کشي اي که در فلسطين اتفاق مي افتد هيچ واکنشي از خود نشان ندهند و اين نشان دهنده ضعف و جهالت آنهاست چرا که نبايد اين واقعيت را از نظر دور داشته باشند که اگر فلسطين آسيب ببيند بقيه کشورهاي اسلامي نيز آسيب خواهند ديد.وي بر اين نکته تاکيد مي کند که رسانه هاي کشورهاي اسلامي بايد تمرکز خود را بر روي مسائل مشترک بين کشورهاي اسلامي قرار دهند چرا که اسلام يک قانون قوي است که ما را به يکديگر متصل مي کند.

بنابر اين همه دست اندرکاران رسانه اي در کشورهاي اسلامي بايد به جايي برسند که در اقصي نقاط دنيا به يک شکل فعاليت کنند و تنها دغدغه آن ها حفظ اسلام و دفاع از ارزش هاي اسلامي باشد.

وصال تقي بيک لي خبرنگار روزنامه «هفته ايچي» از جمهوري آذربايجان تنها راه مبارزه با سلطه رسانه هاي غرب را در تقويت تعاملات کشورهاي اسلامي مي داند.

به عقيده اين فعال رسانه اي، با توجه به اين که در هفدهمين نمايشگاه بين المللي مطبوعات کشورهاي عضو اکو نيز حضور دارند بايد از هم اکنون پيشنهاد تشکيل يک سازمان مطبوعاتي را مطرح کرد و چنانچه اين اتحاديه رسانه اي کشورهاي عضو اکو شکل گرفت به نحوي آن را به سازمان کنفرانس اسلامي و کشورهاي عضو اين سازمان مرتبط ساخت، زيرا سازمان کنفرانس اسلامي در سازمان ملل نماينده دارد. بنابراين اگر اين تشکل ايجاد شود ما مي توانيم مواضع رسانه اي خود رادر سازمان ملل مطرح و دنبال کنيم.

خضرماجد، مدير غرفه لبنان، حفظ وحدت عمومي، اتحاد، آماده کردن مردم و افکار عمومي را مهمترين وظيفه رسانه هاي ديداري و شنيداري در مقابله با سلطه رسانه اي غرب عنوان مي کند.

به گفته وي رسانه هاي غربي در حال حاضر مباحث عقلاني و ارزشهاي ديني را هدف قرار داده اند و البته نبايد اين نکته را از نظردورداشت که آن ها تنها به منافع سياست مداران خود فکر مي کنند و در واقع جيره خوار سياست مداران خود هستند.

وي تصريح مي کند: امروز وقتي مي بينيم که سياست مداران غربي با ارقام نجومي بر روي ذهن ها سرمايه گذاري مي کنند بنابراين نبايد در مقابل اين مسئله بي تفاوت باشيم و دست روي دست بگذاريم.

وي ايران، سوريه و لبنان را ازجمله کشورهايي عنوان مي کند که امروز موج عظيمي از هجمه هاي تبليغاتي غرب بر عليه اين کشورها شکل گرفته است.

وي مي گويد: امروز اين رسانه ها هستند که بايد پشت صحنه اين جريانات را به افکار عمومي نشان دهند.

اين روزنامه نگار لبناني، اتحاد و همبستگي رسانه هاي کشورهاي اسلامي را در ايجاد رسانه هاي قدرتمند که حفظ اشتراکات کشورهاي اسلامي را مهمترين هدف خود قرار دهد و در اقصي نقاط دنيا آنها را ترويج کند، بهترين ابزار براي مقابله با اين هجمه مي داند.

وي در نهايت به اين مسئله اشاره مي کند که کشورهاي اسلامي بايد بتوانند با تقويت رسانه هاي خود موازنه قدرت در نظام بين الملل را که معطوف به کشورهاي سلطه گرغرب است برهم بزنند. نکته‌اي که همه رسانه هاي حاضر در نمايشگاه به آن معتقدند اين است که بايد از ظرفيت‌هاي جمهوري اسلامي براي مقابله با جنگ نرم دشمن استفاده شود که نکته مهم در اين موضوع اعتقاد جدي‌تر رسانه‌ها و مسوولان جمهوري اسلامي به اين مسئله است.

 



:: موضوعات مرتبط: یاری رسانه‌هاي ايراني در جنگ نرم , ,
:: بازدید از این مطلب : 471
|
امتیاز مطلب : 22
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
تاریخ انتشار : شنبه 23 بهمن 1389 | نظرات ()

صفحه قبل 1 صفحه بعد